lørdag den 2. juni 2012

Vintage frø-kasse og køkkenhave

Vi er nu kommet godt i gang med at lave vores køkkenhave. I morges startede vi med en stor bunke jord med ukrudt og vild mynthe overalt og bagerst hindbærbuske, som næsten ikke var til at se.
Jeg fik ikke taget et før billede, for det var direkte pinligt hvor grimt det var blevet.... Men nu er det blevet rigtig flot!
Først tog vi på planteskole for at købe frø og planter, samt sommerblomster til min svigermors grav. Så tog vi ned og plantede sommerblomsterne og derefter tog vi hjem og gik i gang med "projekt køkkenhave". Vi har lavet højbede af pallerammer, som har kostet den nette sum at 20 kr pr. stk! Så det var meget billigt. Tilgengæld er der skrevet på nogle af dem og der er præget i andre. Men når de nu alligevel skal males, så var det jo ligemeget.
Mens der blev gravet i haven, så malede børnene med vandfarver og jeg ledte efter et label til min nye frøkasse, som jeg skal have køkkenhave-frø i. Jeg fandt dette label ved at google "vintage label seeds". Der er så mange fine labels at jeg helt klart skal lave nogle små frøposer eller noget andet.
Først printede jeg billedet, limede det på min kasse med spraylim og derefter har jeg lakeret det med decupagelak iblandet nescafé! Det var noget jeg pludselig fandt på, fordi påpiret ikke så så gammelt ud. Og når jeg førhen har lavet skattekort er de blevet malet med kaffe, så jeg ville lige prøve at slå to fluer med ét smæk :-) Og det blev da helt godt:



Jeg har fået nogle fine gamle æblekasser af mine forældre og de er blevet brugt til at plante mynthe i, så mynthen ikke sådan spreder sig overalt! Det er blevet super fint.


Inden "projekt køkkenhave" startede, havde jeg lavet en plantegning over den halvcirkel som bedet består af. Jeg havde målt køkkenhave-bedet op så det blev lavet målfast.


Så gik jagten ind på at finde pallerammer. Jeg fandt dem på "gul og gratis" hjemmeside. Dernæst har jeg læst op om hvilke planter der går godt sammen og hvorledes de skal passes mm. Jeg har valgt at plante bedene således:
1. kartofler
2. blandingskultur af pastinak, rødbede og salat. Hovedkulturen er pastinak og mellemkulturen er rødbede og salat.
3. Jordbær (og når det bliver tid til efteråret; hvidløg mellem planterne)
- her har jeg så også valgt at prøve at plante lidt knoldfennikel, fordi jeg ikke kunne gå forbi brevet med frø på planteskolen. Det var altså ikke planlagt, så ved ikke om det er en så god blandingskultur.... Jordbær er jo egentligt "eneboer" og egner sig bedst alene i et bed. Men vi får at se.
4. blandingskultur af grønkål, radiser og spinat. Hovedkulturen er grønkål og mellemkulturen er radiser og spinat.
5. blandingskultur af gulerod og løg. Hovedkulturen er gulerod og mellemkulturen løg.
 Derudover har vi købt en squash plante, der skal plantes i en gammel whiskey tønde, der står et andet sted i haven. Det samme skal krydderurterne (dog i en anden tønde). Jeg har indtil videre kun købt persille, oregano, rosmarin og basilikum. Men mon ikke der sniger sig lidt mere med hjem på et tidspunkt?

Nu skal i få lidt billeder af projektet undervejs. Men vi blev altså ikke færdige, for vi havde købt alt for lidt dækbark. Hvorfor kan man ikke bare læse på pakken og stole på at der skal mere til end man tror? Øv, vi må afsted efter mere.... Og så er højbedene ikke plantet til endnu, men det bliver de i morgen. Glæder mig til at se det hele spire.




Lauge samlede regnorme og tog dem "til fange" i højbed nr. 2! Så der bliver en god jordkvalitet der :-)
Her er dagens sidste billede. Vi er kommet virkelig langt, så det er skønt. Hvert højbed er fyldt med god kompostjord iblandet noget af det oprindelige havejord. Så tror det er super forhold for grøntsagerne.
Midt bagerst kan man ane vores hindbær, som bliver holdt på plads af rio net. Mellem de bagerste og næstbagerste højbede, sætter vi rionet op på stolper, til at sætte sukkerærter op ad. Vi elsker nemlig sukkerærter her hjemme hos os :-)

Men nu er jeg træt og vil til at i seng. I morgen skal vi ud til nogle venner til morgenmad og så skal vi hjælpe dem af med en ribsbusk. De er tossede at de vil af med den, men sådan er vi jo så forskellige :-)

Godnat

xxx Carina xxx

Ingen kommentarer:

Send en kommentar