lørdag den 6. oktober 2012

billig, hjemmelavet modellervoks - helt naturligt


I dag har mig og ungerne forlystet os med hjemmelavet modellervoks. Jeg har fundet en amerikansk opskrift, som jeg har tilpasset med de ingredienser man kan finde i en dansk husholdning. Fremgangsmåden er også mere simpel end den originale opskrift. Så her får du min DIY.

Det skal du bruge:
1 dl. mel
1/2 dl. fint salt
3 tsk. citronsaft
2 spsk. madolie
1/2 dl. vand
forskellige frugtfarver
(evt. pastafarve)

decilitermål
thé ske
spiseske
skål

Først blander du de tørre ingredienser i en skål. Tilsæt kogende vand og rør rundt.

Tilsæt citronsaften og olien og rør rundt/ tryk sammen med en ske.

Når det er håndvarmt, æltes leret sammen med håndkraft og deles i 3 portioner. Hver portion farves på hver sin måde. Vi har brugt rød, grøn og blå frugtfarve, samt karry, til at lave de farver der er på billedet ovenfor. Hvis det bliver for fugtigt pga. frugtfarven, så tilsæt lidt mere mel undervejs. Og brug endelig gummihandsker mens du ælter farven i! Når først farven er æltet i, smitter det ikke af.


Det er den skønneste weekend aktivitet! Vi har virkelig hygget os med både at lave det og lege med det. Lige inden de gik i gang med at lege med det, gav jeg det 15 sekunder i mikroovnen, så det var dejlig lunt at arbejde med. Så god fornøjelse til dem af jer der har fået lyst til at prøve.

Knus Carina



1 kommentar:

  1. Skønt med en opskrift på modelérvoks. Det er så dyrt at købe færdigt. Dejlig blog du har - er blevet fast læser.

    Mvh

    SvarSlet