onsdag den 25. januar 2012

DIY - sådan pudser man sølvtøj uden at røre en finger

Prøv det...
Ja, det er egentligt et gammelt tip, men det virker bare så godt! Jeg har tit og ofte brugt denne metode, fordi man får pudset helt ned i de små detaljer, som en almindelig pudseklud ikke når. Jeg er så heldig at have fået min farmor og farfars sølvbestik, som jeg er meget glad for. Det har nogle smukke detaljer, hvor det hurtigt bliver mørkt og trist at se på, men så får det denne omgang og er hurtigt klar til brug.

Du skal bruge følgende:
1) sølvtøj der trænger til at blive pudset :-)
2) et fad/ plasticbøtte eller lignende der kan rumme det der skal pudses
3) sølvpapir
4) salt
5) kogende vand

Se bare her hvor simpelt det er:
1) Først tager du din beholder og beklæder med sølvpapir. OBS: sølvpapiret skal vende med den matte side opad.

2) Så hælder du et tyndt lag salt i bunden af beholderen med sølvpapir. Jeg tager det lidt på slum, men nok ca. 1 tsk til en beholder der passer til bestik. Prøv dig frem.

3) Herefter hældes det kogende vand over

4) Sølvtøjet kommes i det varme saltvand med det samme. Her har jeg stukket en del af en gaffel i vandet, så man kan se hvor godt det virker. Sker der ikke noget i løbet af de første 10-20 sekunder, så skal du tilsætte mere salt. Men vær obs på at det virker bedst med helt kogende vand.

Når du kan se at det er blevet rent, så tag sølvtøjet op af vandet igen, skyl det og tør det af. Men pas på, for sølv er jo varmeledende, så det er drøn varmt :-)

Resultatet er meget tydeligt, men svært at tage billeder af, så prøv selv!

Held og lykke med det "hårde" arbejde :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar